Nådens evangelium – vårt budskap
”Men jag anser inte mitt liv vara värt något för mig själv, bara jag får fullborda mitt lopp och den uppgift jag fått av Herren Jesus: att vittna om Guds nåds evangelium.” (Apg. 22:24)
”Och han sade till dem: ’Gå ut i hela världen och förkunna evangeliet för hela skapelsen.’” (Mark. 16:15)
Jesus befallde inte sina lärjungar att gå ut och predika ”allt som står i bibeln” till hela skapelsen i missionsbefallningen. Han sa: ”förkunna evangeliet”.
Aposteln Paulus kallar evangeliet för nådens evangelium. Evangeliet är alltså budskapet om Guds nåd. Det är detta vi som troende har fått i uppdrag av Gud att förmedla till hela skapelsen. Och för att göra det kan och bör vi använda oss av samtliga skrifter som ingår i bibeln.
Nådens budskap – en hemlighet som endast kan förstås genom gudomlig uppenbarelse
Paulus poängterar att evangeliet är en hemlighet som tidigare varit dold, men som nu – i och genom Jesu död och uppståndelse och Andens utgjutelse på pingstdagen – har uppenbarats.
25 Dess tjänare har jag blivit genom det uppdrag som Gud gav mig för er skull: att överallt predika Guds ord, 26 den hemlighet som varit dold genom tider och generationer men nu har uppenbarats för de heliga. (Kol. 1:25-26)
6 Vishet förkunnar vi dock bland de vuxna, en vishet som inte hör till den här världen eller den här världens härskare, som går mot sin undergång. 7 Nej, vi förkunnar Guds hemliga och fördolda vishet, som Gud från evighet har bestämt ska bli till härlighet för oss. 8 Den visheten har ingen av den här världens härskare känt. Hade de känt den, skulle de inte ha korsfäst härlighetens Herre. 9 Men som Skriften säger: Vad ögat inte sett och örat inte hört och människans hjärta inte anat, det har Gud berett åt dem som älskar honom. 10 Gud har uppenbarat det för oss genom sin Ande. Anden utforskar allt, även djupen i Gud. (1 Kor. 2:6-10)
För att lära känna evangeliets hemlighet, personifierad i Jesus Kristus, behövs gudomlig uppenbarelse.
25 Vid den tiden sade Jesus: ”Jag prisar dig Far, himlens och jordens Herre, för att du har dolt detta för de visa och kloka och uppenbarat det för de små. 26 Ja, Far, så var din goda vilja. 27 Allt har min Far överlämnat till mig. Och ingen känner Sonen utom Fadern, inte heller känner någon Fadern utom Sonen och den som Sonen vill uppenbara honom för. (Matt. 11:25-27)
13 När Jesus kom till trakten av Caesarea Filippi, frågade han sina lärjungar: ”Vem säger människorna att Människosonen är?” 14 De svarade: ”Vissa säger Johannes Döparen, andra Elia och andra Jeremia eller någon av profeterna.” 15 Han sade till dem: ”Och ni? Vem säger ni att jag är?” 16 Simon Petrus svarade: ”Du är Messias, den levande Gudens Son.” 17 Jesus sade till honom: ”Salig är du, Simon, Jonas son, för det är inte kött och blod som har uppenbarat det för dig, utan min Far i himlen. (Matt. 16:13-17)
Som sagt: evangeliets hemlighet om Guds nåd kan bara förstås genom gudomlig uppenbarelse – genom att Gud själv genom sin Ande uppenbarar budskapet för oss. Förlitar vi oss bara på mänsklig vishet och huvudkunskap kommer vi oundvikligen att reducera kristendomen till en religion bland många andra.
Predikar du nåd eller kristen blandreligion?
Många predikanter har sina favorit- och specialämnen i bibeln som de fokuserar på. Den ena upplever det som sin kallelse att undervisa om Israel och ändens tid. Den andre upplever sig kallad att undervisa om ”biblisk ekonomi”, dvs hur vi kan uppnå ekonomiskt välstånd baserat på principer ur bibeln. Jag är inte emot en ämnesfokuserad bibelundervisning. Men vad jag är emot är när ämnen förkunnas utan att undervisningen bygger på nådens evangelium. Det går att predika om Israel och ändens tid och basera det man lär ut på uppenbarelsen om Guds nåd och det nya förbundet. Det samma gäller undervisning om ”biblisk ekonomi”. Men få predikanter gör så. Liksom Simon Petrus på förklaringsberget vill vi bygga hyddor åt Mose, Elia och Jesus samtidigt – alltså likställa lagen och profeterna med Jesus och evangeliets budskap – i stället för att lyssna på Faderns uppmaning:
”… Han är min älskade Son. I honom har jag min glädje. Lyssna till honom!” (Matt. 17:5)
I det nya förbundet ska vi bara hålla oss till Guds älskade Son – Jesus – och Hans undervisning, som Gud har sin glädje i.
En känd evangelist med stor uppenbarelse av Guds nåd har uttalat att han hellre ser en enda predikant som predikar nådens evangelium än tiotusen andra som predikar kristen blandreligion. Är du en av de som predikar nådens evangelium?
När det sanna evangeliet predikas finns alltid risk för missförstånd
När vi predikar nådens evangelium så som det verkligen är, kan budskapet lätt missförstås. Den fråga som – på ett eller annat sätt – alltid uppstår är: Om nu Guds nåd är så stor, innebär inte det att det är okej att synda?
Detta fick Paulus brottas med och han bemötte ett sådant resonemang upprepade gånger i Romarbrevet.
8 Eller varför inte säga, så som vissa hånfullt påstår att vi lär: ”Låt oss göra det onda för att framkalla det goda”? De ska få den dom de förtjänar. (Rom. 3:8)
1 Vad ska vi då säga? Ska vi bli kvar i synden så att nåden blir större? 2 Verkligen inte! Vi som har dött bort från synden, hur skulle vi kunna fortsätta leva i den? (Rom. 6:1-2)
”Hur är det då? Ska vi synda, eftersom vi inte står under lagen utan under nåden? Verkligen inte!” (Rom. 6:15)
Det faktum att Paulus predikade nådens evangelium på ett så radikalt sätt att budskapet riskerade att missförstås, gjorde inte att Paulus modifierade sitt budskap. Han hade förstått att så fort man ”balanserar budskapet” genom att blanda nåden med lagen, så fråntas evangeliet sin förvandlande kraft.
”Lite surdeg [dvs. lagiskhet, förf. anm.] syrar hela degen.” (Gal. 5:9)
Hur brukar det gå till när du hör ”evangeliet” förkunnas i din kyrka? Predikades budskapet på ett sådant sätt att frågan uppstod om huruvida predikanten menade att det är okej att synda? Brukar predikanten själv, eller du i egenskap av medlem/åhörare, behöva få förtydliga för andra åhörare att budskapet inte ska tolkas som att det är okej att synda för att vi nu lever under Guds nåd?
Om det aldrig funnits risk för att budskapet ska kunna missförstås, är sannolikheten stor att det sanna evangeliet inte har förkunnats.
